söndag 9 november 2008

Mjuk pepparkaka!

Igår bakade vi en mjuk pepparkaka! Fick receptet av en vän och den blev väldigans god!


Vi fick dessutom användning för våra förkläden som jag köpte på Gekås! Hittade nästan likadana till både mig och Mathilda...superfina!


Smaskigt med smet! :)'

En annan sak som jag oxå köpte på Gekås var fuskvärmeljus. Jag har alltid undrat vad sjutton man ska med sånna fula ljus! Nu vet jag! Man har dom helt enkelt i sitt barns rum så att hon oxå kan få ha lite mysigt med lyktor och ljus! Plötsligt blev det en bra sak!


Hann med en sväng till Lions innan min otroliga(?!) ridtur. (Undrar när min häst blev så nervig att han fick för sig att både gräs, löv, stenar, buskar, träd osv osv, är riktigt, riktigt farliga saker?? Han som varit en filbunke hela sitt liv!) Nåväl, på Lions köpte jag en porslinsljusstake som jag tänkte klä med mossa till julen. Silverfat får man aldrig (?) för många av. Korgen gillade jag skarpt och den ska få sin plats i trappan med lite granris i. Sist men inte minst köpte jag en julgransfot med bricka. Jag vattnade både granen och golvet ganska rejält förra året och detta året planerar jag att se det direkt! Vill bara tillägga att det inte var min granvattning som resulterade i vår vattenläcka! :)


Idag har jag jobbat och är trött, så nu ska jag sätta mig och mysa med min familj lite!

Mats m. familj!! Jag trodde inte att man skulle köra långsamt bara för att man var skötsam. Skulle vilja tro att farten är ett släktdrag men möjligen har jag missat att man ska akta sig för att åka fast! Hi hi...;)

9 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Linnéa, det gäller o veta när och var man ska synda, jodå jag tror du har rätt det här med fart o fläkt,det ligger i familjen, var faktisk nere o jobbade i Wolfsburg, körde upp i bil passade naturligtvis på att gasa legalt på autobahn, vid 270 km/h kändes tom. en bred autobahn ganska smal ut.
Kul att kunna kika in på din fina sida.
Hälsningar Mats m fam.

Peter sa...

Jaha ja, jag bor ca 20 min från Ge-Kås så nu får jag minsann pallra mig dit och kolla in om dom har några finfina förkläden kvar! Fin blogg du har!
/maria

Grodmamman sa...

Håller med om att de där fuskljusen är fula, men du har ju hittat ett bra sätt att använda dem på! Klart dottern ska ha mys på rummet också!=)
En likadan kort som du köpt har jag som "sladdkorg" under skrivbordet! Hatar alla sladdar som kommer med en dator så jag har gömt dem i den!=)
Kram

MammasRussin sa...

Ska bli jättekul att se den där ljusstaken klädd!
Den där pepparkakan är helt klart den bästa :-)
KRAMIS

Designe sa...

Mums va gott det ser ut och vilket fint förkläde! Fina fynd oxå!...Ajdå, bäst man är försiktig då man vattnar granen! :) Kram

Annika sa...

Mums med mjuk pepparkaka.. har också ett kanonrecept jag brukar göra..... blir sååå gott... o fynden från Mekkat var också snygga.... förklädena var söta o en sån tomte har hittat hit till mig den med..:) har lite abstinens men ska inte iväg förrän till våren..... Ha det så gôtt...Kram Annika

Cecilia sa...

MMM...mjuk pepparkaka, så gottigt! Och smeten är ju underbar att slicka av. Fattar inte varför ALLA barn älskar det?
Tjusiga loppisfynd :-)

MammasRussin sa...

Du är utmanad hos mig! Mooohahaha....

In my house sa...

Hallo min och vän och brutta!!!! Jaa, visst är det gott med lussebullar,,, din pepparkaka såg inte dum ut alls heller.... trots att jag inte är så gla för sånt egentligen!!! Jag har typ 5 saker som jag gillar!!! hehe...

Primern har jag bara hunnit använda 2g, och då har den vatt super,,, man blir skit len och märks skillnad... Men ska testa lite till, sen säger jag mer riktigt svar... Den kostade bara 55kr,,, något erbjudande....
Angående receptet på gulingarna,, så har jag inget sånt som har gått i arv, utan jag körde rutiga kokbokens recept,,, bytte ut 1dl mjölk mot 1dl grädde bara,,, kesellan va slut i butiken jämte,,, annars så ska ju de vara bra att ha i!! hade de förra året, men de bli la fler lussebak,,, så då blir de kesella....

ojoj, babbel som vanligt! Dock så sitter jag här med värsta värsta magvärken,, ajaj! fast jag vet att jag inte tål saffran,,, blir sååå dålig! men de ä ju så gott, och tänkte att ja kunde hålla mig hemma imon!!!! men men!

Många kramar j