måndag 1 december 2008

Trött och trög!

Hej hej!
Vill börja med att tacka er som är här inne och lämnar så snälla och gulliga kommenterer! Blir så glad och lycklig! :) Kram på er!

Har jobbat i helgen och jösses vad jag blir trött. Rent psykiskt är det värre att jobba helg än andra dagar! Sen har vi lika många vårdplatser men är kortar med personal. Undrar ofta hur dom har tänkt. Brukar ju vilja känna att det är helg..på ett lite lugnare vis!
I lördags var jag för trött för att göra ett inlägg och igår så hade sambon igång lite annat på datorn så den var så trög att det inte ens var lönt att göra ett försök! :( Men idag..Idag blir det ett! :)

Det var ju första advent igår och det var mysigt att tända första ljuset i ljusstaken. Mathilda förstod inte alls varför vi inte tände alla fyra ljusen! Ha ha..


Adventsljusstaken köpte jag hos mor min. Har tittat på den ett tag och blivit så förälskad. Den är bra för man kan ha den både som ljusstake och kruka...bara att ta ur insattsen med ljushållaren! :) Siffrorna som sitter på ljusen har jag oxå köpt hos henne. Kunde inte bestämma mig för om jag ville ha smala eller tjocka ljus så jag har köpt större siffror oxå men dom ska få vara i ett annat rum!

I veckan har jag och Mathilda susat runt i lite affärer och letat adventssaker. Kunde bara konstatera att jag inte ville ha våra träljusstakar i köket och att hinna måla dom vita kom inte på fråga! Så det blev den vita ni ser i bakgrunden. Gilllar den! :) Önskar mig en hjärtljusstake men tycker själv att dom är lite för dyra. (hade jag inte kört för fort så kanske jag hade haft råd att köpa en!?)
Köpte även några hjärtan i fattigmanssilver och några i rött hos mamma. Än så länge är det bara dom i silver som är framme..byter eller sätter upp dom andra närmare jul!
Eftersom jag varit lite för stressad och inte hunnit med det jag skulle så hann jag inte torka egen frukt att dekorera med. Helt ok eftersom jag även hittade det. Kanelstänger till dekoration köptes oxå!

När vi var på stoff och stil köpte jag lite band och snöre. Lite snöre snurrade jag runt hyacinten. Hade velat ha röd/vit rutigt band men det var slut. (Skulle inte haft det till hyacinten utan till lite annat pyssel.) Har hört att Coop har så jag får försöka hitta det där!


Nu kurrar magen, dags för frukost!
Hej så länge!

13 kommentarer:

In my house sa...

Ååå, så fint!!!! Du får inte stressa för mycket,,,, tänk på själen och hjärtat.....
- Ååå, tygbokstäver har jag sett nånstanns,,, skitmysigt!!!! Önskar min symaskin va lagad, man orkar liksom inte sy förhand för mycket!!!!

- Jag ska dona och greja idag,,, Andreas fyller år imon, Kul men ändå mycket stimm ;)

Kram kram j

Anonym sa...

hej gumman :) jag köpte mina adventsljusstakar förra året på åsby, de var lite dyra även för mig, men jag köpte två i ren iver (visste ju att vi skulle flytta till huset i febr) och att de skulle passa ännu bättre i huset än i lägenheten..är så glad att få pynta med dem nu :) din adventsljusstake är superfin den med, gillar vitt :)

gillar den där zinkstaken som man kan ta bort ljusinsatsen i, såg den på åsby, men den tyckte jag var för dyr *ler*

jag jobbar kväll idag, ska snart göra iordning mig och sen ska det bli kul att se hur mycket som är iordning nu efter helgen.. kul :)

ta det lugnt gumman och ta vara på tiden innan jul, och tänk att du behövs på jobbet :)

stor kram sara

Annika sa...

Det var mysigt pynt... vilken fin stake.... ta det nu lite lungt o andas..... den här tiden är ju den bästa på hela året...Kram Annika

Cecilia sa...

Ah så julfint du gjort det! Adventsljusstaken gillade jag. Det är så fint med siffror och pedagogiskt - skadad som jag ev. är..:-)

Är det så tufft att jobba helg?! :-( Tycker det ska va lika bemanning om det så är vardag eller helg!!

Har du oxå gjort egna torkade apelsinskivor? Många säger att det ska spridas en ljuvlig doft i hela huset men det gjorde det inte här. Kanske för att jag är lite förkyld?
Ha de gott!

Sara sa...

Hejsan

Jag vet hur det är att jobba helg, man vill bara hem. Så fint du pyntat.
Kram Sara

MammasRussin sa...

Hej hej! Vilka härliga bilder! Man får så mkt inspiration :-)
Du måste ringt oss när vi var på Öppna förskolan! Undra vad du hade på hjärtat :-)
Jorå våra lussebullar blev väldigt smaskiga! Kesella gör susen, men det hade du säkert åxå!

KRAMIS

Vitt och nött sa...

va fint du gjort! din adventljusstake blev jättefin! å bra å kunna ha den som kruka sen me :)

Tack för din kommentar, blev så glad! det lutar mot att ha kransen utan band :) imorn kommer ett nytt inlägg på lite pyssel å sen på hela adventljusstaken.. kika in då ;)

Ha de bra!
Kram!

Vårt lilla hem sa...

Hej!!

Och tack för dina rara ord om min krans, glad jag blir :)

Du har adventspyntat så fint!! Hihi, ser att vi har samma adventsljusstake :) Gillar den massor, så snyggt med zink.


Ta det lugnt i julstressen, och på jobbet, även om det inte är lätt när man år kort och det är fullt att göra.

Jo, här kommer lite kranstips, fast inte proffs, bara amatör men en glad sådan :)
Jag brukar använda stommar av halm. Sen tar jag små buntar, gärna blandat ris (gran, tall, en...) och snurrar fast en liten bunt i taget, inifrån kransen och uppåt/utåt. Ca fyra fem buntar blir en rad, sen fortsätta så runt hela kransen. Kolla hela tiden så det blir jämt och bra och sätta tätt omlott hela tiden. Lite pilligt i slutet då man ska in under första varvets "rad" men när det väl är klart blir det fint. Tunga blir de så surra fast "hänget" ordentligt på baksidan innan du hänger upp kransen. Tar cirka en timme och binda en krans och det går åt en full plastkasse ris. Lycka till :)

Ha en fin dag imorgon, och kram!

Jenny

Malmkakan sa...

Åh, vilka fina jul- och adventsarrangemang.

Stoff o stil har jättemycket snyggt och till bra priser oxå.

Med tanke å din banner, tycker du om orkidéer? Titta in hos mig får du se...

Kram, Cecilia

Anonym sa...

Förstår att det blir lite konstig känsla att arbeta på helgen och särskilt när det är kort om personal...undrar vart världen är på väg...de som arbetar får arbeta för tre stycken medans många i dessa dagar blir arbetslösa...helt galet!Vi får vara glada som har arbete men det får ju inte ske till vilket pris som helst tycker jag...
Vilken mysig affär din mamma har...förstår att det är kul att i lugn och ro få gå där och botanisera...inredningsaffärer är så inspirerande...Stoff och stil...skulle jag gärna besöka....beställer hos dem via nätet...de har så himla mycket fint! Måste berömma den fina ljusstaken i zink och de fina siffrorna - underbara!
Kram,
Bella

In my house sa...

Ville bara säga godnatt =) ;)

Kram j

Grodmamman sa...

Fint du gjort det. Gillade din adventsljusstake som även kunde användas som kruka.
Vi får nog stressa ner lite både du och jag!=) Vi ska ju orka med själva julen också!=)
Ta hand om dig!
Kram

C De-sign sa...

hejsan..ja du du är inte ensam..om att vara trött, men jag har ju en ledig helg nu Tack o lov... Jag ska bara njuta och pyssla med vad jag har lust med!!!!! Kan tänka mig att ni har kort om folk i sjukvården, samma gäller ju för oss i skolan!!! Men det går.... nu längtar jag så enormt mycket efter mitt julov! Önskar dig en fin stämningsfull andra advent! STOR KRAM fr C