fredag 31 oktober 2008

En lagom jobbig och god middag!

Skrev ju igår att vi hade ätit "fredagsmiddag". Det är kanske inte den lyxigaste maten men vi dukade lite finare och tände ljus överallt i hela köket!

Här kommer receptet:

Medelhavsgratäng med fläskytterfilé.
4 port.

600g potatis (jag tog delikatesspotatis)
1 rödlök
2 klyftor vitlök
2 paprikor
1 Zucchini ca 300g
4 tomater
3 msk olivolja
3 msk färsk timjan eller oregano
salt och peppar

Gör så här.
1. Sätt ugnen på 200g.
2. Skala potatis, lök, vitlök. Skär potatisen i tunna skivor, löken i ringar och hacka vitlöken. Skiva paprikan, zuccinin och tomaterna.
3. Blanda vitlöken med oljan. Blanda alla grönsaker utom tomaterna med vitlöksoljan, örtkryddan, salt och peppar.
Varva grönsakerna med tomaterna i en ungssäker form.
4. Sätt in formen mitt i ugnen ca 40 min eller tills gratängen är mjuk.
5. Servera till stekt kött.

Kall sås:
Smula fetaost (200g), häll över persillade (krydda) och sist i med creme fraiche (5dl).

Vi gillade verkligen detta. Nu tycker jag iof inte att det kan kallas för gratäng för i min värld så ingår det iaf ost på en gratäng. Men..det står så i receptet!

Avslutar med en låt som jag bara älskar!
Nu ska jag och äta en äggmacka innan jag susar till jobbet!
Ha en bra kväll!
Hej hopp!


4 kommentarer:

Grodmamman sa...

Surt med fortkörningsböterna! Fast som du säger, man har ju sig själv att skylla, men kul är det inte!
Tråkigt med ridturen också.
Här ligger det flera tidningar på köksbordet och väntar på att bli lästa!=)
Kram

Anonym sa...

hejhej! tack för komplimangerna om mattorna och filtarna :) jag är supernöjd, detaljerna är viktiga för mig :)

det receptet ska jag skriva av, lät supergott :)

ang. julen så håller jag med dig, tycker att julen kommer tidigare varje år :)

stor kram sara

Cecilia sa...

det låter ju jättegott egentligen, fast jag gillar varken tomater, zuccini och fetaost men man kanske kan byta ut det mot nåt annat?
Fläskfilé är gottigottgott!!!!

Helene på Rörvik sa...

Åhh det låter som en jättegod middag!
Och en bra låt också!
Ha det så bra!
Kram Helene