tisdag 9 november 2010

Lussebullar! :)

Igår bakade jag och min lilla Mathilda Lussebullar!
MUMS vad gott det blev! :)
Har gått runt och varit sugen på det ett tag och igår äntligen!
Gjorde efter ett recept som jag fått av en arbetskamrat och det var en snabbvariant!
Kladdig deg men goda bullar!


Sen fick vi ju provsmaka våra goda bullar.
Ja..receptet får godkännt! :)



Recept!
200g smör
½ l mjölk
2 pkt saffran
50g jäst
2dl socker
1tsk salt
2 ägg
ca 1½ l mjöl
1 tsk bakpulver
Ägg och russin.

Värm mjölk och blanda med jäst, socker, saffran och salt. Blanda sen i resten..och smöret bör vara mjukt!
Jäs i 10 min, baka ut och jäs sen efter behov.
Grädda i 225 grader i ca 10-15 min!
Lite snabbare än det "vanliga" sättet! :)
.
Idag blir det vila och mycket te för jag har blivit så förkyld! :(
Kram på er!

5 kommentarer:

Grodmamman sa...

Här ska jag baka bullar idag. Hos oss är det jag som vill ha lussekatter, de andra äter hellre vanliga bullar. Det får bli en omgång lussekatter snart också. Jag provade ett recept med kesella förra året som var jätte goda.
Kram

Sara sa...

Mums vad gott! Tack för receptet.
Kram

Jessica sa...

Hej,
Vad mysigt det ser ut! Ska bli så kul att börja pynta lite snart, och baka förstås.
Gjorde en saffrans-sockerkaka i helgen, blev riktigt god. Ska lägga ut receptet på bloggen en dag.

Må gott och krya på dig,
kram
Jessica

Cecilia sa...

Hej!
Tackar för detta recept, för jag tycker alltid det tar såå lång tid att baka lussebullar. De blir suveränt goda, men vägen dit känns som en evighet ;-) Så detta provar vi...senare!
Fina bilder du tagit. Dina vita koppar är så söta!

Hemma hos Märtha sa...

Hej!
Dina lussebullar ser jättegoda ut! Mysigt nu när man äntligen kan få börja med lite julförberedelser!!

Ha en bra helg!
Anne-Lie